5 ontwikkelingen voor 2016 op het gebied van webdesign

De klant is koning: User Interface (UI) wordt fundamenteel

In 2016 draait webdesign om de eindgebruiker. Was dit eerder niet zo dan? Jawel, maar de kwaliteit van websites verbetert en daardoor raakt de gebruiker gewend aan een soepele ervaring. Je website moet snel en makkelijk te gebruiken zijn, anders haakt je bezoeker af. Data uit bijvoorbeeld Google Analytics kan ondersteuning bieden. Maar bedenk je wel: statistiek is als een lantaarnpaal voor een dronken man: meer ter ondersteuning, dan ter verlichting.

 

Toffe dingen doen met typografie

Online zijn de mogelijkheden voor ontwerpen op basis van typografie zo goed als eindeloos. Hoewel leesbaarheid het belangrijkste is en blijft kan typografie in 2016 ook ingezet worden om meer dramatische effecten te creëeren. De betaalbaarheid en beschikbaarheid van fonts is dankzij Google Fonts en Typekit sterk verbeterd. Hierdoor hebben webdesigners de mogelijkheid om veel meer karakter in een site te stoppen.

Typografie in web design

 

Denken vanuit een visuele identiteit

De afgelopen jaren zijn er veel sites ‘uit de grond gestampt’ in het kader van efficiëntie en conversie. De verschillende markten raken echter snel verzadigd en onderscheiden door middel van een eigen gezicht wordt belangrijker. Het ontwerpen van een site is dus niet een losstaand iets, maar moet gebeuren vanuit een overkoepelende gedachte. Wat is de visuele identiteit van het merk en welke rol speelt de website hierin? Dat is de vraag die steeds meer centraal staat.

undev branding

 

Visueel vertellen: meer video, animatie en motion graphics

Het maken en delen van video is veel goedkoper geworden en het is nu mogelijk om goede video-content te maken. Met het Flash-tijdperk achter ons en de komst van verbeterde HTML5/JS animaties zie ik die ook meer en beter worden in 2016. Denk ook aan geanimeerde GIF-afbeeldingen, nu Facebook deze heeft opgenomen in de feeds. Maar dit alles wel in dienst van de eerdergenoemde User Interface.

 

Meer authenticiteit

De uit Amerika overgewaaide ‘klik-hier’-templates met stockfoto’s als basis voor vormgeving zijn zo 2015… Het conversie-gestuurde model zal wel blijven, het gaat in veel gevallen nu eenmaal om clicks, maar de mensen worden er langzamerhand ook wat moe van. Ik voorzie minder stockfoto’s en meer authentieke fotografie. Meer ruimte voor illustratie. Meer websites die er goed uitzien, die passen in de merkidentiteit en die weloverwogen vormgegeven zijn.

ignatovich