Thru you princess

Thru You Princess

Afgelopen donderdag was ik op IDFA 2015, het toonaangevende filmfestival dat elk jaar plaatsvindt in Amsterdam. Ik bekeek daar de documentaire Thru You Princess van Ido Haar. De documentaire vertelt het verhaal van Princess Shaw, een zangeres-verpleegster uit een ruige buurt New Orleans die in het weekend voor halflege zaaltjes optreedt. De filmpjes die ze op YouTube zet in de hoop door te breken genereren slechts een handvol views. Totdat ze wordt ontdekt door Kutiman.

YouTube-componist Kutiman

Kutiman is een Israëlische muzikant/kunstenaar die audiovisuele mashups maakt van bestaande YouTube-clips. Door stukjes uit video’s te knippen, loopen en editten creëert Kutiman de meest prachtige muzikale hoogstandjes. Hij blijkt een video van Princess Shaw, die in het echt Samantha Montgomery heet, te hebben gebruikt voor zijn project Thru You Too. Samantha heeft geen idee dat er aan de andere kant van de wereld iemand is die in haar gelooft. Totdat ze onderstaande video ziet.

Trendship 2015

Verslag Trendship 2015

Trendship is een jaarlijks evenement over innovatie voor 1500 professionals van ambitieuze MKB-organisaties in Noord-Nederland. Het is een middagprogramma vol kennis, netwerk en inspiratie op het gebied van digitale trends en business innovatie. NDC Media Groep haakte dit jaar aan bij het evenement met het ochtendprogramma Trendship X Media.

Terugkerende thema’s gedurende de dag:

  • Wees verrassend en relevant
  • Zoek verbinding
  • Durf risico te nemen

 


 

Ochtendprogramma – Trendship X Media

Het ochtendprogramma met als thema Innovatie binnen het MKB werd georganiseerd door NDC Media Groep. Met als sprekers Jeroen Smit, Mark Vletter, Harry Bijl en Cor Hospes. De nieuwe commercieel directeur van NDC, Pier Baarsma, werd ook nog kort geïnterviewd.

Jeroen Smit – journalist

Jeroen Smit

Jeroen Smit, bekend van ondere andere De Prooi, was de moderator en wist de zaal goed op te warmen door met een goede energie prikkelende statements te poneren.

  • Verander je organisatiestructuur: traditioneel leiderschap is voorbij. Leiders, door Smit getypeerd als oude, blanke mannen (er waren vandaag overigens alleen maar blanke, mannelijke sprekers) die de werknemers vertellen hoe het moet, hebben geen bestaansrecht meer.
  • Stel een Big Hairy Audacious Goal: een doelstelling die een tikje ongemakkelijk aanvoelt, waar je een beetje bang van wordt, maar waarvan het niet onmogelijk zou zijn om het te bereiken. Dat is waarvoor je moet gaan.
  • Repareer het dak terwijl de zon schijnt: het consumentenvertrouwen groeit en er komen weer goede jaren aan. Dit is de laatste kans om op de oude manier geld te verdienen. Iedere organisatie moet daarna zijn business model vernieuwen.
  • Culture eats strategy for breakfast: je kan de mooiste plannen verzinnen, maar je moet vervolgens wel de bedrijfscultuur hebben waarbinnen ze uitgevoerd kunnen worden. Het begint dus bij je team.
  • Verras op een relevante manier: de consument is moe geworden van schreeuwerige reclame. Je moet hem relevante informatie geven. Op een verrassende manier.

 


 

Pier Baarsma – NDC

Pier Baarsma heeft een indrukwekkend cv, hij was ondere andere directeur van Coca Cola, en lijkt de juiste man op de juiste plek. Op het podium, tijdens het interview met Smit, vond ik hem niet heel goed uit de verf komen. De door Jeroen Smit opgebouwde energie zakte wat weg. Inhoudelijk wist hij wel de visie van NDC voor het voetlicht te brengen.

  • NDC moet van Noorderlijke Dagblad Combinatie naar Noorderlijke Doelgroep Content. Nieuws distribueren is de kerntaak. De krant is een middel in de mix waar ook de website en apps deel van uit maken.
  • NDC moet kritisch en onafhankelijk nieuws brengen.
  • NDC moet van regionaal en lokaal ook naar hyperlokaal. Denk aan informatie over een bepaalde wijk of zelfs straat. En volgens mij moet je daar dan ook lokale mensen bij betrekken. Wat aansluit bij het volgende punt.
  • NDC moet een verbindende rol gaan spelen in Noord-Nederland. Dit doen ze nu onder evenementen als Trendship X Media. NDC wil de lezer en de adverteerder op nieuwe manieren bij elkaar brengen.

 


 

Mark Vletter – Voys

Mark Vletter

Mark Vletter van Voys Telecom was een spreker waar ik erg naar uitkeek. Hij vertelde over hoe hij zijn bedrijf heeft georganiseerd. Zonder managementlagen, radicaal transparant en (intern) ondernemerschap stimulerend. Voys is in feite een zelfsturende organisatie steunend op collectieve kennis en creativiteit (holacratie). Volgens Vletter moet iedere organisatie starten met het definiëren van het bestaansrecht. Waarom besta je? De Golden Circle van Simon Sinek helpt je hierbij.

De Golden Circle van Voys:

WHY
De Telecom mooier maken

WHAT
Vriendelijke techniek, goede support

HOW
Open, persoonlijk, ondersteunend

Hieruit volgen dan automatisch de beslissingen. Willen we per minuut afrekenen? Nee, dat maakt de telecom niet mooier, want mensen bellen per seconde. Dus afrekenen per seconde mogelijk maken.

De afsluitende stelling van Vletter: Als je je als organisatie niet radicaal anders organiseert besta je over 10 jaar niet meer.

Vletter houdt van radicaal.

 


 

Harry Bijl – INretail

Harry Bijl

Harry Bijl had de vlotste en mooiste presentatie van het ochtendprogramma en liet in sneltreinvaart inspirerende voorbeelden in de vorm van video zien van mogelijke innovaties binnen de retail.

De gebieden waarop je kunt innoveren volgens Bijl:

  • Locatie
    • Maak van je locatie en lokale magneet
    • Zoek je klanten op
    • Klanten verleiden en meenemen

  • Collectie
    • Goede prijs/kwaliteit verhouding
    • Uniek aanbod
    • Kies voor productspecialisatie
  • Klantkennis
    • Ken je klant en zijn gedrag
    • Gebruik social media om te luisteren
    • Wees op het juiste moment relevant
  • Samenwerking
    • Met leveranciers
    • Met partijen die je aanvullen
    • Samen leuker voor de klant zijn
  • Experience
    • Geef je bedrijf een gezicht
    • Uniek zijn in wat je doet
    • Gedoseerd verrassen met vernieuwing
  • Vakmanschap
    • Productidioten
    • Klantverbinders
    • Zelfwerkend
    • Bevlogen

 


 

Cor Hospes

Cor Hospes

Cor Hospes is een flamboyante spreker, maar ik heb tijdens zijn verhaal weinig notities gemaakt omdat de inhoud me niet echt prikkelde. De kernboodschap was wel helder: we weten wel dat we moeten veranderen, maar we doen dit vervolgens niet. We doen een plas en gaan door met hoe het was. Totdat zich een crisis of ramp voordoet die een organisatie wakker schudt zoals bij KLM tijdens de vulkaanuitbarsting onder gletsjer Eyjafjallajökull.

 


 

Middagprogramma – Trendship 2015

Het middagprogramma Trendship 2015 had als thema Inspiratie voor Innovatie en de locatie, een fraai aangeklede sporthal van Sportstad Heerenveen, was met 1500 aanwezigen geheel vol. Sprekers: Daan Roosegaarde, Marcel Timmer en Frank Booij.

Daan Roosegaarde – Studio Roosegaarde

Daan Roosegaarde

Voor mij de meest aansprekende naam op de sprekerslijst. Roosegaarde is bekend van Smart Highway, The Smog Free Tower en het Van Gogh fietspad bij Nuenen.

Hij beschreef de drie irritante fases van innovatie:

  • Kan niet
  • Mag niet
  • Waarom is het er nog niet of Waarom heb je dit niet eerder bedacht

Hoe je succesvol kunt innoveren:

  • Denk als een netwerk (werk samen)
  • Neem risico
  • Werk volgens MAYA: Most Advanced Yet Acceptable

En zei dat we weer moeten leren om te denken als kinderen:

  • Verwonder
  • Praat met elkaar
  • Droom

 


 

Marcel Timmer – Microsoft

Marcel Timmer

 

Marcel Timmer van Microsoft gaf ons een inkijkje in de visie van Microsoft op innovatie. In een breinbrekende oneliner gaf hij aan dat ze bij Microsoft bezig zijn met het oplossen van problemen die er nog niet zijn. Ik ging er eens goed voor zitten.

Volgens Timmer werken ze op het gebied van Microsoft vanuit de vraag What if…? En ze hanteren daarbij als vertrekpunten:

  • Mobile first (de informatie daar bieden waar de klant deze nodig heeft)
  • Cloud first

Met als randvoorwaarden:

  • Schaalbaar
  • Intelligent
  • Veilig

Nadat Timmer uitleg had gegeven over The Internet of Things en de Microsoft Hololens deed hij een voorspelling. Over 10 tot 15 jaar kunnen we planten programmeren.

Het duizelde me een beetje.

 


 

Frank Booij – TRES

Frank Booij

Frank Booij was een zeer goede, onderhoudende spreker met een duidelijke boodschap: zoek verbinding met de Centennials (geboren na 1997) en geef ze een plek binnen of naast je organisatie. We zijn volgens Booij binding met deze generatie volledig kwijt en hij illustreerde dit met filmpje van YouTube grootheid PewDiePie. Het resulteerde in verbaasde blikken bij de aanwezige directeuren en professionals. Tijdens het vragenrondje was dit eerder op de dag ook al pijnlijk duidelijk geworden toen iemand in het publiek zei dat ze net met Facebook waren begonnen.

 


 

The Playground

Nadat de sprekers de aanwezigen overladen hadden met informatie was het tijd voor speeltjes voor volwassenen in The Playground waaronder:

  • VR Flightsimulator: Oculus Rift waarmee je als piloot door virtuele wereld kon vliegen
  • Homey: personal assistent voor in huis
  • Sphericam: 360 graden camera met 4k-resolutie en 60 frames per seconde
Visuele identiteit

Waarom je een visuele identiteit nodig hebt in plaats van een logo

‘Kun je een logo voor me maken?’

Er zijn talloze redenen te verzinnen waarom je een nieuw logo nodig hebt. Je wilt een nieuw product in de markt zetten, er is een fusie op handen of je wilt een eigentijdser imago. Vaak belt iemand mij in zo’n geval en vraagt: ‘Kun je een logo voor me maken?’. Die vraag vind ik te nauw geformuleerd. Het gaat namelijk om het raken van de essentie van een organisatie. Om hét gezicht voor de komende jaren. Om het weergeven van de persoonlijkheid.
 


 
Birkigt Stadler

Je bent wat je uitstraalt

De persoonlijkheid of identiteit van je organisatie komt naar voren in communicatie, gedrag en symboliek.

  • Communicatie bestaat uit verbale en visuele boodschappen
  • Gedrag laat aan de doelgroep zien in hoeverre je deze boodschappen opvolgt
  • Symboliek is de visuele identiteit van een organisatie en geeft impliciet aan waar je voor staat en gaat

 


 
1971_Champions_League_Final_Ajax_-_Panathinaikos

Visuele identiteit

Al in de Middeleeuwen was visuele identiteit een belangrijk element. Ridders droegen banieren, vaandels en schilden. Hoe mooier het banier, hoe groter de status van de drager. De geschiedenisboeken staan bol van mooie voorbeelden van het visuele communicatie. Denk aan de Nederlandse leeuw, de hamer en sikkel van de Sovjets en de Amerikaanse ‘stars and stripes’. En kijk eens rond op de Nederlandse sportvelden waar uitzinnige supporters getooid in herkenbare clubkleuren zich identificeren met de spelers van ‘hun’ club.
 


 
undev branding

Meer dan een logo

Het vormgeven van een visuele identiteit is meer dan het maken van een logo. Het gaat om een samenhang van elementen die bijdraagt aan ordening, herkenbaarheid en persoonlijkheid. Hieronder vallen de naam, het logo, kleurgebruik, typografie, vormentaal en fotografiestijl. Deze elementen consistent gebruiken in presentaties, op briefpapier, visitekaartjes, offertes, facturen, website, e-mails, banners, social media, etc. zorgt ervoor dat mensen zien waar je voor staat.

Wanneer je hulp nodig hebt bij het vaststellen of vormgeven van jouw visuele identiteit, neem dan vrijblijvend contact op.