Verslag Trendship 2016

Samen met Klaas Nicolay was ik, net als vorig jaar, aanwezig tijdens Trendship. Dit is een jaarlijks evenement over innovatie voor 1500 professionals van ambitieuze MKB-organisaties in Noord-Nederland. Er stonden deze middag drie sprekers op het programma:

  1. Sander Duivestein – trendwatcher
  2. Quentin Schevernels – serial entrepreneur en auteur van Suits & Hoodies
  3. Costas Markides – professor aan de London Business School

Opening met robot Pepper

Het begin was wat ongemakkelijk met robot Pepper, die emoties kan lezen, die samen met de gastheer het evenement opende. Als dit een voorbode is dan voorzie ik veel werkgelegenheid op het gebied van mens-robot communicatiecoaching. De presentaties die volgden bleken mooi op elkaar aan te sluiten. Duivestein vertelde over het digitale tijdperk, Schevernels over de succesfactoren van start-ups en Markides legde uit hoe bedrijven moeten reageren op kansen en bedreigingen van nieuwe technologieën en start-ups. De middag sloot af met The Playground, een zaal vol innovaties.

1. Sander Duivestein

Duivestein ging in 30 minuten door 140 slides heen waarmee hij de zaal op vermakelijke wijze informeerde over, de impact van, nieuwe technologieën. In de lijn van Peter Diamandis en Yuri van Geest vertelde hij het verhaal van de ‘convergerende technologieën’ die niet lineair maar exponentieel groeien. Het veelgehoorde ‘decentraal communiceren’ werd aangehaald en Duivestein refereerde nadrukkelijk aan ‘Digitaal Darwinisme’. Verander of verdwijn.

‘Verander of verdwijn’

Een onheilspellende boodschap die Duivestein ondersteunde met mooie visuals van allerlei indrukwekkende nieuwe technologieën. In dit soort verhalen mis ik wel vaak de duiding. Jaren geleden kwam in soortgelijke presentaties stelselmatig de Google Glass voorbij. Werd een gigantische flop als consumentenproduct. Hoe zit dat met de Apple Watch? Ik zie de meerwaarde (nog) niet. Eerlijk is eerlijk; die zag (en zie) ik ook niet van de iPad. Ik vind het dus lastig om al die technologieën op waarde te schatten, zoals ook later bleek op de Playground (daarover verderop meer), en ik verwacht dat iemand als Duivestein daar meer richting in geeft in plaats van alles op te sommen.

De boodschap die Duivestein in ieder geval meegaf: verandering is de enige constante in het digitale tijdperk. Verander mee of ga naar de klote. Zoiets.

2. Quentin Schevernels

Schevernels verdiende ruimschoots zijn sporen als CEO van Telegraaf, COO van VNU en CEO van Layar. Nadat hij zijn bedrijf Layar verkocht was het tijd voor een sabbatical. Stilzitten kon hij niet en hij deed onderzoek naar de succesfactoren van startups en corporates die hij beschreef in zijn boek Suits & Hoodies. Overigens is de definitie van succes volgens Schevernels een bedrijf dat minimaal 20 miljoen omzet, anders doe je niet mee. Tijdens de presentatie bleken er toevalligerwijs precies zeven succesfactoren te zijn:

Essential 1: Groot dromen
Essential 2: Vernieuwing/innovatie
Essential 3: Product
Essential 4: Cultuur
Essential 5: Talent
Essential 6: Focus
Essential 7: Funding

‘Stick to the basics’

Open deuren? Ja, maar tijdens zijn presentatie kwam de ervaring van Schevernels wel goed naar voren. Hij benadrukte nogmaals dat veel start-ups bezig zijn met het oplossen van een niet-bestaand probleem. Ze bouwen te snel een product en komen er dan achter dat de product-market fit er niet is. Een belangrijke reden voor het falen van veel start-ups. Over iedere essential had Schevernels vanuit zijn achtergrond dan ook wel rake dingen te zeggen. Niet een vernieuwende maar wel steekhoudende boodschap: stick to the basics.

3. Costas Markides

markides

Professor Markides was wat mij betreft de meest interessante spreker van de middag. Hij beschreef strategieën om om te gaan met disruptie. Bijvoorbeeld: een nieuwe speler betreed de markt met een nieuw business model; wat doe je hieraan? Markides heeft de volgende ideeën:

  • Treat the disruption as both a Threat and an Opportunity
  • You need two strategies to respond
  • Pay attention to non-consumers
  • Consider growing your response in a separate unit
  • Protect and support it – don’t give up too early
  • Everybody talks about responding to disruption but you need to create a sense of urgency to actually get action
  • To get the right kind of urgency you need to make the case for change emotional
  • To come up with ideas what to do, forget for a minute your core business and start thinking like an entrepreneur

‘Treat the disruption as both a Threat and an Opportunity’

Markides legde uit dat bedrijven een nieuwe technologie of concurrent eerst negeren, totdat deze te groot/succesvol wordt en raken dan in paniek. Vervolgens wordt er alleen een strategie op de bedreiging ontwikkeld. Markides pleit ervoor om de nieuwe ontwikkeling te zien als zowel een Bedreiging als een Kans en dus twee strategieën te ontwikkelen. Vervolgens is het opzetten en beschermen van een nieuwe unit van belang. Hij gaf het voorbeeld van Kodak dat al in 1975 een digitale camera patenteerde. Er werd echter gedacht dat de nieuwe camera de verkoop van filmrolletjes zou kannibaliseren. De toekomst van Kodak had er heel anders kunnen uitzien als de nieuwe unit was beschermd.

The Playground

The Playground was weer een snoepwinkel met als publiekstrekker de nieuwe Tesla Model X. De gepresenteerde technologieën gingen niet echt voorbij gadget-niveau. Een VR-bril die een achtbaan laat zien, dansende robots, de Smartflower (een all-in-one zonne-energiesysteem in de vorm van een bloem), tweearmige robot Yumi, een 3D-printer die een vingerhoedje printte, de HoloLens met hele matige visuals.

Echt heel tof, maar ik had graag wat meer toegepaste mogelijkheden gezien. Een hart-operatie oefenen met een VR-bril op bijvoorbeeld? Of een robot die al écht interacteert met bijvoorbeeld een bejaard iemand? Een 3D-printer die grondstoffen of voedsel kan printen in een verwoest gebied? Wellicht was deze setting daarvoor niet geschikt, maar als je echt mensen wilt aanzetten tot innoveren dan moet je ook inspirerende voorbeelden laten zien lijkt me.

Conclusie

De nieuwe technologieën komen er snel aan, bedrijven moeten deze technologieën zien als bedreiging én kans en zodoende veranderingsstrategieën doorvoeren waarbij ze oog houden voor de basics.

Nog een kritische noot tot slot. Ondanks de overvloed aan nieuwe technologieën was Trendship ook dit jaar weer een ouderwets centraal georganiseerde middag, met 1500 man in een zaaltje, kijkend naar Powerpoint-Presentaties van mannen boven de 40. Walk the talk, Trendship! Volgend jaar iedere inschrijver een VR-bril thuissturen waarmee we vanuit huis of kantoor het event kunnen volgen?

Trendship: dank voor de organisatie en inspiratie en tot volgend jaar.