Waarom je een visuele identiteit nodig hebt in plaats van een logo

‘Kun je een logo voor me maken?’

Er zijn talloze redenen te verzinnen waarom je een nieuw logo nodig hebt. Je wilt een nieuw product in de markt zetten, er is een fusie op handen of je wilt een eigentijdser imago. Vaak belt iemand mij in zo’n geval en vraagt: ‘Kun je een logo voor me maken?’. Die vraag vind ik te nauw geformuleerd. Het gaat namelijk om het raken van de essentie van een organisatie. Om hét gezicht voor de komende jaren. Om het weergeven van de persoonlijkheid.
 


 
Birkigt Stadler

Je bent wat je uitstraalt

De persoonlijkheid of identiteit van je organisatie komt naar voren in communicatie, gedrag en symboliek.

  • Communicatie bestaat uit verbale en visuele boodschappen
  • Gedrag laat aan de doelgroep zien in hoeverre je deze boodschappen opvolgt
  • Symboliek is de visuele identiteit van een organisatie en geeft impliciet aan waar je voor staat en gaat

 


 
1971_Champions_League_Final_Ajax_-_Panathinaikos

Visuele identiteit

Al in de Middeleeuwen was visuele identiteit een belangrijk element. Ridders droegen banieren, vaandels en schilden. Hoe mooier het banier, hoe groter de status van de drager. De geschiedenisboeken staan bol van mooie voorbeelden van het visuele communicatie. Denk aan de Nederlandse leeuw, de hamer en sikkel van de Sovjets en de Amerikaanse ‘stars and stripes’. En kijk eens rond op de Nederlandse sportvelden waar uitzinnige supporters getooid in herkenbare clubkleuren zich identificeren met de spelers van ‘hun’ club.
 


 
undev branding

Meer dan een logo

Het vormgeven van een visuele identiteit is meer dan het maken van een logo. Het gaat om een samenhang van elementen die bijdraagt aan ordening, herkenbaarheid en persoonlijkheid. Hieronder vallen de naam, het logo, kleurgebruik, typografie, vormentaal en fotografiestijl. Deze elementen consistent gebruiken in presentaties, op briefpapier, visitekaartjes, offertes, facturen, website, e-mails, banners, social media, etc. zorgt ervoor dat mensen zien waar je voor staat.

Wanneer je hulp nodig hebt bij het vaststellen of vormgeven van jouw visuele identiteit, neem dan vrijblijvend contact op.